Lektionen
inleds med grundläggande begreppsanvänding. Globalisering, stater, nationalism,
etniska grupper samt vilka värden och attribut vi normalt sätt lägger i dessa. Detta
för att eleverna skall senare kunna använda sig utav dessa i diskussioner samt
även hänga med när jag som lärare diskuterar internationell politik med dem.
Mellan
varven lägger jag gärna in konkreta exempel för att eleverna skall kunna knyta
ihop teori och praktik. Exempel som konflikten om Kosovo, eller frihetskämpen
Ghandi.
Jag
definierar vad en aktör är rent definitionsmässigt för att sedan fråga eleverna
om dem känner till aktörer i IP. De som kommer fram är ex. Terrorism,
massmedia, Religiösa rörelser, Multinationella företag, Ngos och diverse allianser.
Undervisningen
går vidare in på folkrätten. Jag berättar vad folkrätten är, och vilka värden
som sätts i centrum. Varpå efteråt tar jag fram fem st. Folkrätter som eleverna
via sina datorer ta reda på är det centrala innehållet i dem samt reflektera
över varför dessa är viktiga och möjliga konsekvenser om inte dessa hade
funnits.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar