onsdag 16 maj 2012

Genomförande!


Lektionen inleds med grundläggande begreppsanvänding. Globalisering, stater, nationalism, etniska grupper samt vilka värden och attribut vi normalt sätt lägger i dessa. Detta för att eleverna skall senare kunna använda sig utav dessa i diskussioner samt även hänga med när jag som lärare diskuterar internationell politik med dem.
Mellan varven lägger jag gärna in konkreta exempel för att eleverna skall kunna knyta ihop teori och praktik. Exempel som konflikten om Kosovo, eller frihetskämpen Ghandi.

Jag definierar vad en aktör är rent definitionsmässigt för att sedan fråga eleverna om dem känner till aktörer i IP. De som kommer fram är ex. Terrorism, massmedia, Religiösa rörelser, Multinationella företag,  Ngos och diverse allianser.

Undervisningen går vidare in på folkrätten. Jag berättar vad folkrätten är, och vilka värden som sätts i centrum. Varpå efteråt tar jag fram fem st. Folkrätter som eleverna via sina datorer ta reda på är det centrala innehållet i dem samt reflektera över varför dessa är viktiga och möjliga konsekvenser om inte dessa hade funnits.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar