Genomförandet gick väldigt bra. Eleverna uppskattade verkligen hur jag knöt ihop teoretiska begrepp med faktiska händelser i världen. Många elever ansåg att lärare gör detta alldeles för sällan. Att använda en powerpoint som grund för undervisningen var också väldigt lyckat. Som extrahjälp hade jag en presentatör med laserpekare i handen, så jag kunde röra mig fritt i klassrummet och även få bilderna i PPn att flyta vidare lätt.
Jag personligen anser att om man skall inleda ett område, speciellt om det är ett abstrakt/teoretiskt område, så måste man börja med några grundstenar. Jag gjorde detta via att vi diskuterade globalisering och vad en stat är. Sedan vidare efter detta är det mycket enklare för eleverna att följa med i diskussioner och även problematisera det själva.
Sedan till uppgiften som dem själva fick skriva. Det brukar alltid råda lite småförvirring när man låter eleverna få helt fria tyglar. Många är vana vid att få strikta instruktioner, varpå man följer upp dem. Ganska odynamisk undervisning. Men jag sa enkelt att dem skulle läsa på, och skriva ned det centrala innehållet i ett dokument, eleverna fick bara instruktionen att dem skulle skriva som om de förklarade för någon som inte alls är insatt, och att dem skulle kunna ge en god grundläggande bild av det centrala innehållet.
Uppgiften flöt på bra, och eleverna verkade verkligen uppskatta det ökade handlingsutrymmet.
Lektionen tog sedan slut, varpå området fortsatte in på FN, internationella konflikter och Krig nästkommande lektion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar